Driver du en WordPress hemsida och vill börja sätta upp automatiska mailutskick till dina kunder? Då har du hittat rätt. Vi kommer i denna guide gå igenom hur du går tillväga för att utföra just detta.
Mailutskick via Mailchimp
Vi rekommenderar dig som använder sig av WordPress att nyttja Mailchimp som ditt mailutskick system. Detta för att de har tagit fram en väldigt enkel process att integrera deras tjänst direkt till din wordpress hemsida. De har ett plugin som du enkelt installerar precis som vanligt.
När det är klart behöver du skapa ett konto. Det fina med deras verktyg är att du kan skapa innehållet för dina mail direkt i Mailchimp. De har färdiga templates och verktyg för dig att skapa lite mer unika mail.
Vidare bygger hela deras system på att du ska automatisera dina mailutskick. Här kan du alltså bygga olika kampanjer som körs automatiskt.
Dessa kampanjer kan du sätta upp så att de körs beroende på vilken produkt din kund har köpt, vilket mail den öppnades senast med mycket mer. Vidare har de ett komplett analys verktyg som gör att du kan följa utvecklingen av dina mailutskick.
Fungerar mailutskick fortfarande?
Nu har vi skrivit massor om varför Mailchimp är bra. Men frågan som du kanske ställer dig, fungerar detta fortfarande? Givetvis har de flesta tröttnat på vanliga mailutskick, ingen tvekan om det.
Men hemligheten till att få detta att fungera bra är: relevans och innehåll. Det handlar om att hela tiden skapa relevanta budskap till en relevant målgrupp. Om jag till exempel handlar två par byxor från ett varumärke vid namn Filippa K så finns det förmodligen en relevans om att jag får information och erbjudanden från sagda varumärke, eller liknande.
Men här är det viktigt att urskilja vem som har köpt produkten från början. En man som kanske har köpt en present, vill således inte få mailutskick om produkter för kvinnor. Eftersom att det inte är relevant.
Därför är det viktigt att ha din spårning rätt och vara extremt viktig med vilket innehåll du visar upp, samt när du visar upp det.